آخرین اخبار یورو ۲۰۰۴


نتایج بازیها از روز اول تا به حال:

پرتغال 1 – یونان 2

اسپانیا 1 – روسیه 0

 

سوئیس 0 – کرواسی 0

انگلیس 1 – فرانسه 2

 

ایتالیا 0 – دانمارک 0

سوئد 5 – بلغارستان 0

 

بازیهای یورو 2004 دیروز و دیشب با برگزاری  بازیهای گروه سوم ادامه یافت. در بازی اول تیم های ایتالیا و دانمارک در یک هوای گرم به مصاف هم رفتند.

دیدار با بازی خوب دانمارکی ها آغاز شد وحرکات ترکیبی بازیکنان تیم نشان داد این تیم به عنوان توریست به بازیها نیامده و در صورت ادامه همین روند میتواند حتی به قهرمانی نیز امیدوار باشد. در این میان توماس سورنسون دروازه بان تیم را میتوان جانشین شایسته پیتر اشمایکل دانست که در حملات معدود ولی زهردار ایتالیا استثنایی عمل کرد و عنوان بهترین بازیکن زمین را از آن خود کرد.


بازی را میتوان به دو نیمه جداگانه تقسیم کرد که نیمه اول از آن دانمارک و نیمه دوم از آن ایتالیا بود. ایتالیا که در نیمه اول بسیار از حد انتظار پایین تر ظاهر شده بود و با خوش شانسی و بازی خوب بوفون توانسته بود نیمه اول را صفر – صفر به پایان ببرد  در نیمه دوم کمی به خود آمد و با تعویض کاسانو فیوره و گاتوزو که به ترتیب جانشین دل پیرو کامورانزی و کریستیانوزانتی شدند طراوت بیشتری به بازی داد و توانست حملاتی را روی دروازه دانمارک تدارک ببیند که عکس العملهای عالی سورسن تمام آنها را بی نتیجه گذاشت. در این میان دانمارک نیز کاملا دست و پا بسته نبود و  ضدحملات خطرناکی را روی دروازه ایتالیا انجام داد که بازی بی نقص بوفون در دروازه و نستا و کاناوارو در دفاع اجازه گلزنی را نیافت.

اما در بازی دوم سوئد توانست با پنج گلی که به بلغارستان زد هم خود را به عنوان یک مدعی معرفی کند و هم آبروی مسابقات را که تا بدین جا کم گل دنبال شده بود بخرد. در این میان نکته قابل توجه حضور درخشان هنریک لارسن بود که بعد از خداحافظی از تیم ملی دوباره به مسابقات ملی بازگشت و با دو گلی که زد هم پیروزی سوئد را قطعی کرد وهم عنوان بهترین بازیکن زمین را به دست آورد.

 

یسپر گرونشایر بعد از مرگ مادرش که هفته پیش به وقوع پیوست امروز به اردوی تیم دانمارک ملحق خواهد شد.این هافبک دانمارکی امروز از کپنهاگ به لیسبون پرواز خواهد کرد و بعد به اردوی تیم که در 250 کیلومتری پایتخت  پرتغال واقع شده خواهد رفت. مورتن اولسن مربی تیم نیز در اظهار نظری گفت که در تیم دانمارک همیشه جایی برای او خالی است.

شایان ذکر است که گرونشایر امروز ساعت 5 بعداز ظهر به وقت محلی اولین تمرین خود با تیم را انجان خواهد داد.

فرانسه انگلیس با چاشنی فردوسی پور

قبل از بازی همه چیز نشان دهنده یک دیدار سراسر تماشایی بود وهمینگونه هم شد.درست در زمانی که مجری برنامه اعلام کرد فردوسی گزارشگر بازی خواهد بود همه چیز برای دیدن یک فوتبال تماشایی آغاز شد مخصوصا اینکه گزارش عالی فردوسی پور با تفسیر زیبای مرتضی محصص - مدرس فیفا – همراه شد تا همه انتظار یک برنامه خوب را داشته باشند

بازی با تسلط نسبی انگلیس آغاز شد ولی به تدریج فرانسه میانه میدان را در اختیار گرفت و آرام آرام حرکت رو به جلوی خود به سمت دروازه انگلیس را آغاز کرد واین در حالی بود که 6 تن از فرانسوی های داخل زمین در لیگ برتر بازی میکنند وهمین باعث شده بود دو تیم با شناخت کافی از وضعیت تکنیکی هم به سراغ یکدیگر بروند. بازی در میانه میدان ادامه داشت ولی همه چیز نشانگر یک چیز بود تیری هانری و زیدان در حال زنده کردن خاطرات جام جهانی 2002 بودند. تیری هانری که کاملا مقهور بازی استثنایی لدلی کینگ شده بود و زیدان در میانه میدان به غیر از چند حرکت چیز دیگری نشان نمیداد.

اما در سوی دیگر میدان انگلیس بازی عالی کمپبل و کینگ در دفاع و وین رونی در خط حمله نشانه هایی از یک مدعی را در خود داشت ولی در مقابل اوون و جرارد کاملا در بازی گم بودند و اسکولز گرچه تلاش زیادی برای توپسازی کرد ولی قرار گرفتن او در سمت چپ خط هافبک تمام تلاش های او را بر باد داد. 

سرانجام انگلیس به گل رسید ضربه و سانتر زیبای بکهام فقط یک راه برای لمپارد باقی گذاشت واو هم همان کار را کرد تا بارتز تنها نظاره گر باز شدن دروازه خودی باشد.

با این ترتیب فرانسه نیمه دوم را هجومی آغاز کرد ولی دفاع قدرتمندانه انگلیس و حملات احساساتی فرانسه هیچ ثمری برای  آبی پوشان نداشت در همین لحظات حرکت زیبای رونی که به قلب دفاع فرانسه زد سیلوستره را مجبور به خطا کرد تا انگلیس به یک پنالتی دست یابد و وضعیت فرانسوی ها از فبل هم برتر شود .اما این بار نبرد بکهام و بارتز که قبلا در منچستر هم بازی بودند ورق را برگرداند و گرچه بکهام ضربه اش را خوب زد ولی بارتز با شیرجه ای عالی و دفع توپ روحی تازه در کالبد فرانسه دمید.

از این به بعد آرام آرام اشتباهات اریکسون هم آغاز شد وبا بیرون کشیدن اوون و اسکولز و رونی و آوردن واسل و هسکی و هارگریوز بازی کاملا در اختیار فرانسه گرفت.در این میان بیرون کشیدن اوون قابل هضم بود اما خروج وین رونی که به اعتقاد همه بهترین بازیکن زمین بود و باحرکات خود هافبک و دفاع فرانسه را عقب نگه داشته بود جزو کارهایی بود که هیچ کس از اریکسون با تجربه انتظار نداشت.

لحظه موعود فرا رسید و در حالی که فردوسی پور هم آماده خداحافظی از بینندگان بود هسکی یک خطای ناشیانه را پشت محوطه جریمه انگلیس انجام داد تا زیدان پشت ضربه قرار بگیرد.گرچه ضربه با کمی تاخیر زده شد ولی هیچ کدام از انگلیسیها از جمله جیمز دروازه بان تیم هیچ حرکتی نتوانستند حرکتی کنند و ضربه به زیباترین شکل ممکن وارد دروازه انگلیس شد تا فرانسه از یک شکست حتمی نجات یابد.ولی این پایان کار نبود ودر حالی که همه هنوز گیج گل زیدان بودند جرارد ناشانه ترین ضربه ای را که میتوانست به توپ زد تا هانری که تعداد برخورد توپ به پایش به تعداد انگشتان دست هم نمیرسید در وسط راه سبز شود و با جیمز تک به تک شود و یک پنالتی استثنایی در دقیقه 93 بگیرد.وبه قول فردوسی پور زیدان پنالتی زدن را به بکهام یاد داد تا بکهام و یارانش همان بلایی که سر بایرن آوردند را تجربه کنند.

اما تفسیر آخر بازی محصص و شوخی های فردوسی پور و مجری برنامه یکی از بهترین برنامه های چند ساله اخیر را رقم زد. ودر آخر هم فردوسی پور سواد انگلیسی اش را با ترجمه لحظه ای سایت بی بی سی به رخ همه کشید. این گزارش را با گزارش بازی قبل این دیدار یعنی سوئیس – کرواسی که علیفر گزارش کرد مقایسه کنید تا تفاتها معلوم شود.

آخرین اخبار یورو ۲۰۰۴ چند ساعت مانده به افتتاحیه

استایپ پلتیکوزا دروازه بان تیم کرواسی ممکن است هر سه بازی این تیم در گروه دوم را از دست بدهد. این امر بعد از عکسبرداری از او مشخص شد و معلوم شد که عضله ران پای راست او دچار پارگی شده است.

بر طبق گفته سخنگوی تیم او باید بین 10 تا 15 روز به استراحت بپردازد که این امر باعث خواهد شد که او دو بازی اول برابر سوئیس و فرانسه را از دست بدهد و فقط امیدوار به بازی برابر انگلیس باشد که 10 روز دیگر برگزار خواهد شد.

اتو باریچ مربی تیم اعلام کرد که مصدومیت  او جدی است و او احتمالا امروز یک دروازه بان را جانشین او خواهد کرد.

تیم انگلیس در بازی افتتاحیه گروه دوم که روز یکشنبه برابر فرانسه برگزار خواهد کرد جان تری را در خدمت نخواهد داشت.

مدافع چلسی دیروز صبح بعد از 20 دقیقه تمرین با ذخیره ها از تمرینات خارج شد. پزشکان تیم در طول هفته تمام تلاش خود را برای معالجه زردپی او به کار بردند ولی نتیجه بخش نبود. اسون گوران اریکسون مربی تیم دیروز به خبرنگاران گفت : ما نمیتوانیم در مورد بازیکنمان ریسک کنیم وامیدواریم مصدومیت تری برای دو بازی باقیمانده برابر سوئیس و کرواسی بهبود یابد تا بتوانیم از او استفاده کنیم.

اریکسون همچنین گفت : به احتمال زیاد او تا روز یکشنبه بهبود نخواهد یافت و یک احتمال بسیار کوچک وجود دارد که او روز شنبه بتواند پا به توپ شود که ما نمیتوانیم روی او ریسک کنیم.او در ادامه گفت که هنوز از بین لدلی کینگ و جیمی کاراگر کسی را به عنوان مکمل سول کمپبل در مرکز دفاع انتخاب نکرده .